LE PROJET BILINGUE

Propus de Serviciile Culturale Franceze de pe lângă Ambasada Franţei la Bucureşti şi adoptat de Ministerul Educaţiei din România, proiectul extrem de îndrăzneţ de renovare a bilingvismului francofon în România – De l’enseignement bilingue aux filières francophones – a fost implementat iniţial în 10 licee-pilot din ţară, printre care şi Colegiul Naţional « Mihai Eminescu » din Iaşi. Trebuie spus de la bun început că alegerea liceului nostru se datorează în primul rând reputaţiei de liceu progresist şi mereu deschis noului de care ne bucurăm printre liceele ieşene, apoi activităţii extrem de bogate şi diverse pe care, dintotdeauna, departamentul de franceză al liceului a susţinut-o neobosit, în sfârşit, se datorează implicării direcţiunii liceului în promovarea limbilor străine şi a profilului bilingv, anglofon sau francofon.

dsc00148

Astăzi, proiectul a ieşit din faza sa de pilotaj, instituţionalizându-se în virtutea unui Acord interguvernamental semnat de miniştrii de externe ai Franţei şi României, s-a extins la 24 licee, Acordul stipulând ca, până în 2010, ele să devină 30. Prin intermediul acestor 30 de licee – unicele din România care vor putea propune o astfel de filieră acreditată -, promovarea învăţământului bilingv francofon ca prioritate europeană se face în primul rând prin introducerea, în obişnuinţele şcolare, a unor noi abilităţi, a unor metode de lucru inovatoare pentru Disciplinele Non-Lingvistice şi chiar a unei noi mentalităţi. Elevii absolvenţi ai unui astfel de profil vor beneficia de posibilitatea de a se prezenta la un bacalaureat bilingv francofon european şi de a obţine o diplomă de bacalaureat recunoscută în Europa şi cu precădere în ţările europene francofone.

prix24

In ceea ce priveşte limba franceză, acest proiect nu-şi propune dezvoltarea studiului intensiv al acestei limbi pentru ea însăşi. Franceza nu mai este, în noua viziune, decât un instrument de lucru, posibil şi necesar adaptabil oricărei materii, ştiinţifice sau umaniste, pe care un elev din profilul bilingv o poate asuma în această limbă. Iată de ce acest experiment nu este unul aplicat limbii franceze predate intensiv la orele de franceză, ci unul multidisciplinar şi interdisciplinar, propunând teme asupra cărora disciplinele non-lingvistice : fizică (Magda Teodorel, Cristian Belei), chimie (Cecilia Foia), biologie (Nita Nedea), geografie (Liliana Rusu), istorie (Gabriela Siclovan), economie (Gabriela Siclovan, Cristina Palimariu), civilizaţie (Corina Ungurean), matematică (Gabriela Sandulescu, Monica Nedelcu, Bogdan Borta) aduc o lumină particulară, complementară tuturor celorlalte perspective implicate. Toate acestea în limba franceză.

Al doilea scop al proiectului este acela de a oferi elevilor din clasele bilingve o motivaţie finală solidă, reprezentată de obţinerea, în cadrul şcolii, a unei certificări a studiilor bilingve la nivel european printr-o diplomă de bacalaureat specifică şi a unei atestări a nivelului de limbă (B2) în conformitate cu Cadrul European Comun de Referinţă pentru Limbile străine, certificări ce vor permite postularea absolvenţilor noştri la facultăţi din Franţa sau din spaţiul francofon.

In februarie 2009, proiectul a fost premiat, de catre Ministerul Educatiei si de catre Comisia Europeana, prin Comisia sa de Multilingvism, cu premiul Label Lingvistic European. De asemenea, produsele finale ale acestui proiect au participat la Concursul judetean de produse finale ale proiectelor scolare, care a avut loc in data de 24 martie.

Temele alese de generatiile de elevi ale proiectului:

Y a-t-il une science du goût? – 2004

Avenir de l’énergie, énergie de l’avenir – 2005

Les Inventions de la SF à la réalité / La Peur – 2006

Les Nombres / Les relations dominants – dominés – 2007

La Théorie du jeu / Le Corps – 2008

Les Ondes au quotidien / Les Noces – 2009

Le Pain/ Le Voyage – 2010

Rythmes et temps/ Les Arts dans la Cité – 2011

La Gauche et la Droite/ Les Sphères d’influence – 2012

Palais Palas/ Le Conte de fées – 2013

 

 

4 commentaires pour LE PROJET BILINGUE

  1. Denysa dit :

    Je veux savoir plus choses de ce projet .je suis ,deja , dans la 11-eme,mais je ne sais pas trop choses de ce projet !
    Je vous remercierai si vous me donnerait quelques details sur le theme d’economie dans ce projet

    Merci beaucoup !

  2. sorinadanaila dit :

    Si vous pouvez etre plus precise… du projet de quelle annee vous parlez et de quels details vous avez besoin? Si vous me donnez plus d’indices, alors peut-etre que je pourrais vous etre utile.

    Sorina Danaila

  3. Codrin dit :

    Hello!Sunt elev in clasa a VIII-a la un alt liceu din Iasi si as fi interesat sa aplic l-a acest profil.Din prezentare suna foarte frumos acest proiect.Care este totusi utilitatea lui si la ce le poate folosi elevilor pe mai tarziu?Nu de alta da ma intreaba parintii si nu stiu exact ce sa le zic.

  4. sorina danaila dit :

    Este un proiect, a carui tema este diferita in fiecare an, dupa cum ati putut constata, si care face parte dintr-un sir de probe suplimentare ale bacalaureatului, in urma caruia se obtine o diploma francofona, semnata si de ministerul educatiei francez. Cu aceasta diploma (deci cu competentele dobandite in acest profil) puteti postula mai departe oriunde in Franta, la orice facultate. Veti avea intaietate…

Laisser un commentaire

Entrez vos coordonnées ci-dessous ou cliquez sur une icône pour vous connecter:

Logo WordPress.com

Vous commentez à l'aide de votre compte WordPress.com. Déconnexion / Changer )

Image Twitter

Vous commentez à l'aide de votre compte Twitter. Déconnexion / Changer )

Photo Facebook

Vous commentez à l'aide de votre compte Facebook. Déconnexion / Changer )

Photo Google+

Vous commentez à l'aide de votre compte Google+. Déconnexion / Changer )

Connexion à %s